Sofia Engström efter segern i Jönköping
Publicerad: 2019-01-07
Damlaget
Under söndagseftermiddagen startade damerna igång efter juluppehållet med bortamatch mot HV71. Man gjorde det dessutom på bästa sätt genom att vinna med 1-2. Sofia Engström berättar mer om matchen samt om vad som komma skall.

Det blev en jämn tillställning i Kinnarps Arena under söndagen. Leksand tog ledningen i numerärt underläge i den första perioden genom Hanna Sköld. I den andra perioden utökade Leksand till 0-2 i powerplay när Sofia Engström stod för sitt tredje mål för säsongen. Hemmalagets Rosa Lindstedt reducerade sedan 8 minuter in i period 2. Ställningen stod sig till den tredje perioden som dock slutade mållös och Leksand kunde inkassera tre härliga poäng.

-Vi börjar matchen bra, men det är en halvbra domarnivå till att börja med så den första perioden blir sönderblåst med mestadels spel i powerplay och boxplay. Sedan blev det dock bättre. Vi släpper till en del farliga möjligheter, framförallt i den andra perioden, men Julia gör några riktigt bra räddningar som är väldigt viktiga för oss. I den tredje perioden gör vi det riktigt bra och spelar på resultatet på ett bra sätt, säger Sofia Engström om matchen mot HV71.

Leksands IF Dam hade inför söndagens match inte spelat sedan den 19 december då man bortabesegrade SDE. Det var ett laddat gäng som lyckades bärga tre poäng i Jönköping.
-Det var riktigt kul och vi hade alla sett fram emot att få spela igen. Det kändes som jättelänge sedan vi spelade match. Vi var riktigt laddade och det syntes också, så nu är det skönt att vara igång igen!

Viktiga poäng i slutskedet av serien
I och med söndagens seger gick Leksand förbi HV71 i tabellen. Leksand återfinns nu på en fjärdeplats och HV71 på en femteplats. Om den ställningen skulle stå sig efter färdigspelad grundserie i SDHL innebär det att Leksand möter just HV71 i kvartsfinalserien med hemmaplansfördel för kullorna. Det ska dock poängteras att det återstår 8 matcher av grundserien, men segern var ändå väldigt viktig menar Sofia Engström.

-Det var sjukt viktigt att få ta de här tre poängen. Det är en hård kamp om att få hemmaplansfördel i kvartsfinalerna, och vi ska göra allt för att skapa de bästa förutsättningarna för oss själva. Det gäller ändå att vi tar en match i taget nu och fortsätter jobba vidare. Det ska bli grymt kul att få spela dubbla hemmamatcher under veckan, det är alltid kul att spela hemma i Tegera. Nu har vi 6 st hemmamatcher och två på bortaplan kvar i grundserien så det blir en härlig avslutning, säger Sofia Engström.

Maratonhockey den 26 januari
Den 26 januari spelar både herrlaget och damlaget hemmamatcher. Herrarna tar emot Södertälje klockan 15:15 och damerna möter Djurgården klockan 18:00. Leksands IF, tillsammans med Dala Energi och Leksands Sparbank, laddar för att dra storpublik till båda matcherna genom ett upplägg som kallas för "Maratonhockey" där det kommer att vara mängder av fina erbjudanden och upplevelser för publiken i samband med båda matcherna.

-Det ska verkligen bli kul! Hoppas att det blir bra uppslutning. Det skulle betyda massor för oss och ge oss en riktig boost inför slutspelet. Det ger oss en rejäl kick när vi får spela inför leksandssupportrarna. När Leksand Superstars hade bortaresor till Göteborg i år och SDE ifjol var det en fantastisk stämning i hallarna. Det är ovärderligt och betyder mycket för oss. Det ger ett rejält adrenalinpåslag att se och höra det stödet, och det betyder mycket, säger Sofia Engström.

Richard Brasar