Några frågor till Patrik Norén
Publicerad: 2020-09-01
Snart kommer ett nytt nummer av Leksingen till dig som är medlem. I numret kan du bland annat läsa en intervju med backen Patrik Norén som är tillbaka i Leksands IF. Här kommer några frågor som inte fick plats i tidningen.

Leksingen är medlemstidningen som skickas ut fyra gånger per år till medlemmar i Leksands IF, Leksand Superstars och Leksands IF Supporterklubb. Nästa nummer är på tryck och finns hos våra medlemmar inför seriepremiärerna. I numret får vi en presentation av spelartrupperna inför säsongen, möter såväl Eveliina Suonpää som Otto Paajanen, får senaste nytt från supporterklubben och mycket mer. Vi får även lära oss mer om Patrik Norén i en frågestund signerad Katharina Dalmalm. Här är några frågor som inte fick plats i tidningen.

1. Ditt fullständiga namn?
    – Jonas Patrik Norén.

2. Vad spelar du?
    – Back.

3. Senaste lag innan Leksand?
    – Skellefteå.

4. Var är du född/uppvuxen?
    – Säter i Dalarna. Jag började spela hockey där och kom upp i A-laget när jag var 14-15 år. Då såg (Leksands juniortränare) Per Bäcklin mig och jag fick komma till Leksand.

5. Varför blev det hockey?
    – Jag spelade fotboll och hockey när jag var liten. Det enkla svaret är att jag tyckte att hockeyn var roligare. Och jag var bättre på det.

6. Hade du nåt husdjur när du var liten?
    – Väldigt många jämthundar eftersom alla utom jag jagade. Jag fastnade aldrig för det där med jakt, men nu börjar jag bli lite mer intresserad.

7. Bästa barnprogrammet?
    – Allt på Cartoon Network, och särskilt Knatte, Fnatte och Tjatte.

8. Vad gör dig riktigt glad?
    – Att åka på semester. Det ger mycket energi.

9. Vem är den jobbigaste spelare du mött?
    – Det är alltid värre att möta en skickligare spelare än en brunkare som smäller på. De skickligare kan förnedra en, haha! När det var NHL-lockout mötte jag Anze Kopitar i Mora. En både stark och duktig spelare.

10. Favoritfotbollslag?
    – Milan.

11. Har du åkt Vasaloppet?
    – Nej inte hela. Jag har åkt nån del på någon friluftsdag med skolan.

12. Vad ska bli roligast med att möta just Skellefteå i premiären?
    – Att spela mot alla gamla kompisar. Det är ett härligt gäng!

13. Vad vet du nu som du önskar att du vetat när du var tjugo?
    – Hur mycket tid man måste lägga ner på för att kunna leva på den här idrotten. Hur seriös man bör vara. Jag borde tränat ännu mer och då hade kanske min SHL-debut kommit tidigare.

14. Vad är du mest stolt över i din karriär?
    – SM-guld med J20 (Leksand vann över Brynäs i Globen 2010) och när vi gick upp 2013. De två sakerna sticker ut.

15. Bästa lunchstället i Leksand?
    – Leksands Folkhögskola

16. Favoritramsa?
    – När alla i publiken stod upp och hoppade och sjöng ”Vi är tillbaks”. Att alla är med, inte bara klacken, det är mäktigt.

17. Hur lång tid tar det att varva ner efter en match?
    – Det beror lite på hur det gått. Det tar längre tid att somna vid en förlust, men aldrig senare än klockan ett.

18. Kommer du för sent eller för tidigt?
    – För tidigt.

19. Bästa svordomen?
    – Den som jag använder mest är ”Fan”.

20. Prata eller lyssna?
    – Jag lyssnar nog hellre.

21. Bästa tränare du haft?
    – Ante Karlsson i Timrå. Jag var lite vilsen när jag kom iväg för första gången på egen hand. Han hjälpte mig även utanför isen med lägenhet och sånt som egentligen inte ingick i hans jobb. En mycket fin person!

22. Morgon eller kväll?
    – Nu för tiden är det morgon. Jag gillar att gå upp i tid och hinna ta det lugnt.

Katharina Dalmalm