Brage vann
Publicerad: 2018-11-04
Målvakten Axel Brage var tillbaka i mål i matchen mot Modo. Det blev tätt, irriterat och viktiga målvaktsräddningar. – Det var rätt grinigt, men det hör till.

Axel tycker att Modo är ett bra lag och att det var en rolig match att spela. Och han håller med om att det var en hel del gruff på isen.
– Men vi kan också dela ut en del tjuvsmällar, säger han och ler glatt.
Däremot tycker han att det är tråkigt när killar han känner går in för hårt, när det finns risk för skador.
– Man behöver inte vara dum så nån gör illa sig, menar tjugonioåringen som blev rejält pååkt i andra perioden.
– Jag låg som en liten sköldpadda inne i målet och försökte bara skydda huvudet. Så fick de bråka färdigt runtomkring, säger han glatt.

Nybliven pappa

Axel missade de två senaste matcherna eftersom han precis blivit pappa.
– Vår dotter kom fem veckor för tidigt, så det var inte helt lätt, säger Axel som verkligen är imponerad av hur stark hans fru varit i den ganska tuffa situationen.
– Det är vårt första barn så vi vet ju inte av något annat, tycker Axel men han tycker att det är lite jobbigt att de alla tre är kvar på sjukhuset.

Hur var det att vara tillbaks och spela idag?
– Det är skönt att komma till arenan och tänka på nåt annat. Att snacka lite med killarna och koncentrera sig på hockeyn.

Mycket att göra

Modo sköt 26 skott mot Brage och han räddade 25 när Leksand vann med 2-1. Var det surt att inte få hålla nollan?
– Nä, så länge vi vinner så spelar det ingen roll, säger målvakten.
Han och kollegan Jonas Arntzen har tillsammans med målvaktstränare Jonas Levén jobbat mycket med samarbetet mellan laget och målvakterna.
– Det är skönt att vi inte släpper in så många mål. Det har varit väldigt glatt framåt, men nästan lika glatt bakåt. Så det känns som ett steg i rätt riktning, säger Axel.
Han försöker att sprida ett lugn och prata mycket med backarna.
– Det funkar ju inte att släppa in fem mål och vinna med 7-5 i varje match.

Varför vann ni idag?
– Vi spelar smart långa stunder och är väldigt starka, framförallt, framför eget mål. Vi är noggranna och ger inte bort många puckar, tycker målvakten som är nöjd med spelet i första perioden.
– I andra tappar vi lite av vårt spel, men i tredje har vi bra koll. Tack vare powerplay får vi momentum och får hålla till i deras zon.

Krigarkedjan dominerar

Junioren David Lundmark gjorde sin första A-lagsmatch och passade då på att göra sitt första mål också. Och bjöd på ett fantastiskt måljubel.
– Det var så roligt att se. Han har ju inte spelat med oss tidigare, men man har rätt bra koll på juniorerna ändå. De tränar ju med oss i gymmet och då snackar vi en del, säger Axel som är imponerad över hur bra juniorerna kommer in i laget.
Annars vill Axel berömma linan med Martin Karlsson, Jon Knuts och Tobbe Forsberg.
– Jag gillar ju den kedjan De står för ett jävla driv kväll efter kväll. Och drar laget långa stunder.

Katharina Dalmalm