Hanna Sköld inför torsdagsderbyt
Publicerad: 2021-10-27
Damlaget
Den gångna veckan bjöd på förluster mot Djurgården och Linköping. I morgon, torsdag, väntar derby på hemmais. – Viktigast för oss blir att hålla i spelet över 60 minuter, säger lagkapten Hanna Sköld inför mötet med serieledande Brynäs.

Leksingarnas 14 inspelade poäng har placerat laget på en sjundeplats i tabellen. Brynäs toppar serien på 33 poäng och hela 70 gjorda mål på 15 matcher.
– Brynäs är ett väldigt skickligt lag och har många spelare som vi måste se upp med. Inte minst Maja (Nyhlén-Persson), säger Hanna om förra lagkompisen som har noterats för 20 poäng (6+14) hittills denna säsong.

Vad blir avgörande för en derbyseger denna gång?
– För vår del tror jag att det blir att vi håller i vårt spel över 60 minuter, att vi håller tempot och koncentrationen uppe. När vi gör det är vi riktigt bra, men tyvärr har vi en tendens att inte lyckas hålla i det hela matcherna. Vad det beror på vet jag inte riktigt, men jag tror inte att det är orken som det är fel på, mer fokus/koncentration i sånt fall. Och så får vi inte slås ner av att något går emot oss.

Torsdagens match är leksingarnas sista inför novembers landslagsuppehåll. Hanna Sköld är reserv i Damkronornas trupp och vet därför inte riktigt hur uppehållet kommer att se ut för hennes del.
– Om det inte blir något med landslaget blir det förhoppningsvis bra träning och lite vila här hemma. Men först av allt hoppas jag att vi kan avsluta med en seger inför uppehållet. Vi behöver poängen!

Tänkbar matchvinnare?
– Wilma Johansson gjorde ju mål sist och jag tror att hon kommer att fortsätta på det spåret.

Biljetter till torsdagens derby hittar du HÄR

Elin Broman