Göransson sur över poängtappet
Publicerad: 2020-03-03
Leksand kunde haft ledningen med 4-0 efter första perioden. Men i slutändan blev det en poäng efter det att Malmö vunnit på straffar. – Vi lyckas inte hålla i över 60 minuter, säger backen Mattias Göransson besviket efteråt.

Det tog bara dryga två minuter innan Oskar Lang gjort 1-0 till Leksand i numerärt överläge.
– Vårt powerplayspel har verkligen börjat fungera, säger Mattias och han tycker att det satte tonen för första periodens mycket fina Leksandspel.
Några minuter senare gör nämligen Oskar Lang mål igen. Den här gången snor han pucken från en Malmöspelare och lurar skjortan av ex-leksingen i Malmös mål, Oscar Alsenfelt.
– Det är så kul att se Lang spela. Och han är svår att ta pucken av, säger Mattias om Oskars alla chanser.
– Tillsammans med Zacke får han upp farten i PP-spelet, menar Mattias om Patrik Zackrissons assist till 0-1.

Stort spelövertag inledningsvis

Så första perioden slutar 2-1 till Leksand. Men Marek Hrivik hade läge för att göra mål. Likaså junioren Nils Åman.
I andra kom Malmö ut med mer fart.
– Vi försöker hålla uppe tempot och jag tycker ändå att vi lyckas hyfsat med det, säger Mattias.
Tjugofyraåringen håller med om att hans lag var sin egen värsta fiende i den här matchen. Där Malmös första reduceringsmål kom efter ett dåligt byte och där kvitteringen var ännu värre. Precis som i förra mötet med Malmö gjorde skåningarna mål i boxplay när Leksand hade chans att göra 3-1.
– Vi blev nog lite försiktiga där. Ja, vi bjuder dem på poängen idag. Det är surt, säger Mattias besviket.

Många glädjeämnen ändå

Det finns en del att glädja sig åt i den här matchen trots allt. Att laget studsar tillbaka så bra efter storförlusten i lördags mot Skellefteå till exempel.
– Vi har tittat på en del bitar från den matchen som vi ändå gjorde bra. Och du såg ju hur pigga vi var i första perioden.
Mattias gillar den egenskapen hos laget. Att det blir viktigt nu i avslutningen av säsongen. För visst är det klart med kval?
– Jo, det är alla införstådda med. Men vi vill få till ett så bra spel som möjligt till dess, tycker Mattias.

Inte längre sju backar i spel

Sen tränarbytet har laget i stort sett hela tiden rullat på sex backar istället för sju.
– Jag tycker personligen att det är bra. Så klart inte för den som inte får spela. Men det blir bättre flow. Man kommer in i spelet mer, säger Mattias och förklarar att det är lätt att det blir lite för glest mellan bytena annars.
Och med det större risk för att hinna bli kall.
– Som back blir det enklare ju mer man spelar. Och helst ska man inte hinna tänka för mycket, säger den stabile backen och ler.

Slagsmål och straffar

Matchen slutar 2-2 efter övertid och efter ett slagsmål innan straffarna skulle dra igång. De före detta Leksingarna Fredrik Händemark och Lars Bryggman slogs med Patrik Zackrisson och Daniel Gunnarsson. Alla fick varsin femminutare plus matchstraff.
– Det kändes lite överdrivet faktiskt. Vi satt på bänken och skrattade åt det hela, säger Mattias.
Från avbytarbåset kunde Mattias sen se Leksands målvakt Axel Brage ta två av tre straffar. Axel gjorde återigen en mycket bra match. Men eftersom Alsenfelt spikade igen tog Malmö bonuspoängen.

Och redan på torsdag väntar dina ”kompisar”?
– Ja, det ska bli kul, säger Mattias glatt.
Vi talar så klart om mötet med Färjestad hemma i Tegera. Ett lag vår värmlänning mötte många gånger när han som junior spelade i Grums.

Katharina Dalmalm