Lagbygget är igång
Publicerad: 2021-03-04
Thomas Johansson har påbörjat sitt lagbygge inför den kommande säsongen. Under helgen för knappa veckan sedan presenterades Carter Camper, Jonas Ahnelöv och Fredrik Forsberg, och nu står det även klart att fystränarna fortsätter i föreningen.

De senaste säsongerna har Tommy Fredriksson och Jesper Gillerås (som i nyhetsbilden syns vifta med en flagga inför hemmamatchen mot Växjö i januari) haft ansvaret för föreningens upplägg för fysträningen. Tränarduon kommer även fortsättningsvis att ansvara för detta då Fredriksson signerat ett nytt ettårsavtal med föreningen, och Gillerås skrivit på för tre nya år.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om kontraktsförlängning med fystränarna:
-Tommy och Jesper kommer kanske från lite olika skolor, och har haft stort utbyte av varandra i sina roller. Genom den mixen har de gjort ett bra jobb med hela vår organisation, då de jobbar brett med många av föreningens lag. Att låta de båda fortsätta med inskolningen och träningen för våra spelare utanför rinken känns väldigt bra, och de har en bra plan för vår träning. Det är även viktigt att kommunikationen mellan istränarna och fystränarna är bra, och det är bra harmoni där just nu. Det är kul att Tommy och Jesper vill fortsätta på resan vi tillsammans har startat i Leksands IF.

"Känns inspirerande"

Jesper Gillerås är inne på sin tredje säsong i Leksands IF. Tidigare har den 33-årige Gillerås varit verksam inom såväl Falu IF som Borlänge HF, och rekryterades till Leksands IF inför säsongen 2018/2019. Att det nu är klart med tre nya år i föreningen, menar han är inspirerande.

-Det ska såklart bli väldigt roligt att fortsätta mitt och vårt arbete i Leksands IF. Tänket och filosofin som finns i föreningen med träningsbiten och lagbyggena känns väldigt inspirerande, och jag ser ljust på framtiden. Får vi fortsätta sätta värderingar och riktlinjer i hur vi vill träna och spela på ett ännu tydligare sätt de kommande åren kommer det bli riktigt bra, säger Jesper Gillerås.

Tommy Fredriksson har betydligt fler säsonger inom Leksands IF än sin yngre kollega Gillerås, och har under sina år varit en viktig kugge i arbetet med att skapa bästa möjliga fysik för föreningens spelare. När Fredriksson berättar om känslan att fortsätta minst en säsong till i Leksands IF är det tydligt hur mycket arbetet med den kommande generationens hockeyspelare betyder för honom.

-Det känns bra att forsätta i föreningen. Man blir aldrig färdig i det här jobbet, så det känns bra att få fortsätta. Jag tycker att vi har många roliga saker på gång i hela organisationen, och att vara en del i att starta processen med hela den nya visionen som föreningen håller på att arbeta fram känns väldigt kul. Jag börjar ju närma mig pensionsåldern, men arbetet är så stimulerande så än vill jag fortsätta jobba med det här på full tid. Jag ser fram emot att få jobba mer med de kommande stjärnorna vi har på gång i Leksands IF. Det är något jag brinner väldigt mycket för, och kommer att lägga mycket av min tid på, säger Tommy Fredriksson.

Här kan du lyssna till en podcast med Tommy Fredriksson
Här kan du se ett videoreportage med Jesper Gillerås

Ahnelöv, Camper och Forsberg klara

Under helgen presenterades även en trio av föreningens herrlag som kommer att representera föreningen även när nästa säsong drar igång. Det rör sig om forwardsspelarna Carter Camper och Fredrik Forsberg samt backen Jonas Anhnelöv som samtliga skrivit på nya tvåårskontrakt med Leksands IF.

-Det känns jättebra att Carter vill fortsätta sin resa hos oss i ytterligare två år. Det är en spelare som vi kan bygga mycket av vår offensiv kring, med hans kvalitéer med pucken som är hans hans styrka. Det är jätteroligt att Carter tror på det vi gör, att han trivs i Leksand och att han vill stanna hos oss, säger Thomas Johansson.

Jonas Ahnelöv är inne på sin andra säsong i Leksands IF, och har förutom sitt gedigna försvarsspel även stått för en hel del poäng i protokollet. Thomas Johansson menar på att huddingeprodukten Ahnelöv är viktig för laget på flera sätt.

-Ahnelöv är en riktig glädjespridare i gruppen och har gjort sina kanske två bästa säsonger i karriären här hos oss. Det känns bra att han med sin stabilitet och erfarenhet finns med oss i ytterligare två år. Han är en av våra stora försvarsgeneraler och hans betydelse för laget både på och utanför isen känner jag att vi kommer att ha mycket nytta av även fortsättningsvis.

Även Fredrik Forsberg är inne på sin andra säsong i föreningen, och har gjort sig känd som lite av en måltjuv med en otrolig fart under skridskorna. Den 24-årige stockholmaren har dessutom en del del utveckling kvar i sig, menar Thomas Johansson.

-Vår speedula Fredrik Forsberg är ett perfekt komplement till Jon och Martin i den kedjan. Jag tror dessutom att det finns en stor uppsida i Fredrik då han är ung och har stor förbättringspotential kvar. Jag tror att han har stora möjligheter att ta flera stora steg i sin utvecklingsstege och det ska bli spännande att följa det här hos oss under de kommande två säsongerna.

Uppdatering om SDHL-lagets lagbygge vad gäller såväl spelar- som ledarsidan inför den kommande säsongen kommer på leksandsif.se genom en intervju med Alexander Bröms inom en snar framtid.

Richard Brasar