Alsing om matchen mot Växjö
Publicerad: 2017-01-14
Bortamötet i Vida Arena slutar med vinst 4-1 för Växjö. Detta trots att Leksand gjorde en bra första period. Forwarden Johan Olofsson gjorde 0-1 efter bara åtta sekunder. Det tredje snabbaste målet i SHL:s historia. Backen Olle Alsing är imponerad av Johans mål. – Olofsson har en variant som han gjort mål på förut. Riktigt bra!

Leksand kom ut starkt och piggt i första perioden. Bra spel och som sagt, ett ledningsmål efter bara åtta sekunder. Eric Castonguay vann tekningen och Ben Youds passade Olofsson som låg högt upp i anfallszon.

– Det är ett fantastiskt mål. Sen är det surt att vi inte kunde spela längre på ledningen, säger Olle.

Växjö kvitterade till 1-1 efter 1.20. Och Leksand hade behövt övertaget längre menar Olle.

Sämre andraperiod

Olle och hans lagkompisar spelar bra de inledande tjugo minuterna. Men i den andra perioden tar Växjö över mer och mer. De gör även 2-1.

– Vi hittar inte vårt eget spel. Vi slarvar lite med pucken och forwards och backar är inte rikligt samspelta. Det straffar sig, tycker Olle.

Tar ut målvakten

Växjö utökar till 3-1 i den tredje perioden. Leksingarna gör ett försök att komma igen, men det är inte lätt mot ett av SHL:s, just nu, mest formstarka lag. Tränare Perra Johnsson tar time out och tar ut målvakten med knappt tre minuter kvar. Men det slutar med att Växjö gör 4-1 i öppen kasse.

– Vi sa att vi skulle försöka få till returer att gå på och på så sätt få målchanser, men vi fick inte igenom puckarna, säger Olle.

Han tycker att Växjö är ett bra lag med skickliga spelare och att det märks att smålänningarna vunnit mycket.

– De har bra självförtroende och de vågar hålla i pucken.

Från Hockeyallsvenskan till SHL

Tjugoårige Olle spelade i Almtuna förra säsongen och han tycker att han lärt sig mycket den här hösten. Eftersom det är tuff konkurrens om backplatserna har han inte fått spela alla matcher.

– Det gäller att visa på träning att man vill spela annars får man stå över.

Olle har spelat tre av de fem senaste matcherna och han är framförallt nöjd med sin egen prestation i Örebromötet.

– Jag spelade med Joe (Piskula) och vi har varit samspelta. Tiden i SHL har varit extremt lärorik för min del. Jag lär mig nåt varje match och varje träning.

Vilken match har varit roligast tycker du?

– Svår fråga. Någon match där det gått bra för laget. Frölunda hemma (vinst med 4-0) var stort. Och båda Röglematcherna.

Streckstriden fortsätter

I och med att både Rögle och Örebro förlorade sina matcher är det oförändrat i bottenstriden. Hur mycket tänker spelarna på det där viktiga kvalstrecket? – Man försöker att inte tänka på det men visst är det svårt att inte snegla lite på det. Klart det inte känns dåligt att Örebro förlorade, men vi måste hålla fokus på vårt spel.

Olle påpekar att det är många matcher kvar att spela och att varje poäng är extremt viktig framöver. Och det hörs att han inte är nöjd med bara en pinne på de två bortamatcherna.

– Nu är det sju timmar hem med buss och sen är vi lediga imorgon. Och efter det ska vi ladda för att möta Linköping hemma på torsdag.

Ni har spelat bra på hemmaplan. Varför är det så tror du?

– Fansen spelar jättestor roll. Och vi har bra feeling i Tegera. Alla känner sig lite lugnare där, säger Olle avslutningsvis.

Kom och stötta A-laget på torsdag.

Katharina Dalmalm