Lang om vinsten mot Luleå
Publicerad: 2020-12-05
Herrlaget visste att det skulle bli en tuff match mot serietrean Luleå. Att de skulle få kämpa hårt mot ett disciplinerat bortalag. Tack vare täckta skott, fysiskt spel och fantastiska kontringar slutade det med Leksandseger med hela 6-3. – När vi spelar som vi gör idag kan vi vinna över vilket lag som helst, säger målskytten Oskar Lang.

Med flera tongivande spelare borta och många juniorer var det nog inte många Leksandsfans som trodde på en vinst med 6-3. Inför tredje perioden stod det 3-2 och efter bara nån minut gör Oskar Lang 4-2. Något som blev väldigt viktigt i slutändan.
– Det är alltid skönt att göra mål, säger Oskar som haft en hel det lägen tidigare under säsongen, men pucken har inte velat in.
Hann du tänka något i friläget du fick?
– Rätt tidigt visste jag var jag ville sätta pucken. Jag valde ett skott jag är säker på. Gör en fint till vänster och sätter den lågt, säger Oskar om höstens tredje fullträff.
Eftersom Luleå reducerade strax efteråt blev målet extra viktigt.

Hårt tryck i tredje

Luleå tryckte på i anfallszon och gjorde allt för att kvittera i tredje perioden. De skulle till slut vinna skotten med 41-27. Målvakten Janne Juvonen gjorde återigen en stormatch.
– Luleå trycker ner oss men vi kämpar bra. Vi täcker skott och försvarar de farliga ytorna precis framför mål. Så deras chanser blir inte så farliga, säger Oskar som själv gjorde en imponerande insats i defensiven.
Oskar var tidigt en stor talang i det offensiva spelet, men har nu växt ut till en skicklig försvarare också.
Är du komplett som spelare?
– Ha, nä det finns alltid saker att jobba på, men visst är det bättre än för några år sedan, säger Oskar lite generat.
Han förklarar anledningen till att han numera är given när matcher ska stängas och i boxplay.
– Jag är starkare. Stark för att vara så liten som jag är. Och det kan jag utnyttja i defensiven, säger Oskar med ett leende.

Fjärdelinan var fantastisk

Carter Camper gjorde mål på en kontring till 1-0 i powerplay. Patrik Zackrisson satte 2-1 och gav Leksand ledning inför andra perioden.
– Zacke såg riktigt nöjd ut med första kassen, säger Oskar glatt.
I andra perioden gjorde Martin Karlsson viktiga 3-1, också det på en kontring. Och resten av fjärdekedjan vill inte vara sämre. Jon Knuts sätter 5-3 och Fredrik Forsberg gör 6 -3. Båda i tom bur. Fredrik hinner med två assist också.
– Den kedjan är absolut bäst idag. De jobbar hårt, tacklas, täcker skott och gör mål, säger Oskar som säger att de är tuffa att möta på träning också.

Vill inte tänka på att publiken saknas

Laget har spelat fin hockey de senaste hemmamatcherna. Med 4-0 mot Frölunda, andraperioden mot Brynäs i torsdags och kvällens match som härliga exempel. Och när storstjärnor som Peter Cehlárik täcker skott likt Martin Karlsson finns det mycket att glädja sig åt för publiken i TV-sofforna.
Det är lätt att drömma om vad ett fullsatt Tegera hade tyckt om insatserna.
– Jo, men tänker jag på det känns det för jäkligt, säger Oskar som tycker att han och laget ändå vant sig vid läget som är.

Katharina Dalmalm