Porsberger om Timråmatchen
Publicerad: 2017-11-29
Trots ledning två gånger om blev det bara ett poäng i matchen mot tabelltvåan Timrå. Leksands forward Johan Porsberger är tydlig efter förlusten. – Vi måste kunna stänga en sån här match med bara tre minuter kvar.

Den första perioden i Tegera var ganska jämn och Johan tycker att Leksand inledde så där.
– De var bättre än oss i första, men i andra och tredje spelar de mest för att överleva. De chippar ut pucken och hoppas på det bästa.
De första tjugo minuterna slutar mållöst och i andra har hemmalaget stort spelövertag. Mycket tack vare målvakten Henrik Haukeland, tidigare Leksand men nu i Timrå, lyckas Leksand bara göra ett mål. Det är Oskar Lang som gör en sväng runt kassen och petar in pucken. Lang bildade kedja ihop med Johan och nye kanadensaren Matt Carey.
– Men jag är inte på isen då. Han gör alltid mål när jag inte är inne, säger Johan och ler snett.

Hur var det att spela med Matt Carey?

– Det var helt okej. Vi har bara spelat ihop på en träning så det var väl ändå godkänt. Men vi borde fått in två till tre mål till, menar Johan som säger att det tar lite tid att få koll på hur den andre tänker och åker.

Bristande effektivitet

Precis som Johan är inne på hade laget många chanser att utöka ledningen. Men Timrå kvitterade i början av tredje perioden efter en soloräd av Anton Wedin. Och det räckte inte att Alex Friesen utökade till 2-1 med tre minuter kvar. Timrå tog ut målvakten och gjorde 2-2. Och sen snodde de extrapoängen av bara farten i förlängningen.
– Det är vårt eget fel. Vi är inte effektiva nog, säger Johan om förlusten.

Vad säger du om din egen höst?

– Så där. Jag har högre krav på mig själv. Men det känns ändå som att det blir bättre och bättre efter en tuff start för både mig och laget, säger Johan som är den som skjuter flest skott på mål i Leksand.
Han är tvåa i den interna poängligan efter Alex Friesen.
– Annars gör man inte mest mål heller, säger Johan om varför han skjuter mycket.

Katharina Dalmalm