Caito inför Rögle borta
Publicerad: 2021-03-25
Grundseriens sista bortamatch väntar för herrlaget när Rögle BK står för motståndet med nedsläpp klockan 18:00. Skulle man lyckas ta tre poäng i kvällens match har man säkrat en topp 4-placering i tabellen vilket är något som Matt Caito och resten av laget siktar på.

Tisdagens bortamatch mot HV71 började något trevande, men kom att avslutas med ett riktigt målfyrverkeri då Leksand stod för hela fyra mål i den avslutande ronden och totalt vann matchen med 0-6.

-Vi gör en bra match överlag tycker jag, även om det var lite kämpigt i starten och tog lite tid för oss att komma in i det. Vi gör en bra tredjeperiod och lyckas stänga ner matchen på ett bra och stabilt sätt, säger Matt Caito om tisdagens tillställning.

Matt Caito stod under tisdagskvällen för det femte målet i matchen, vilket var hans fjärde mål för säsongen. Detta innebar även att han passerade 30-strecket vad gäller gjorda poäng hittills under SHL-säsongen.

-Jag plockade upp pucken från egen zon och drev framåt vilket gjorde att jag och Peter hamnade i en 2 mot 1-situation. Jag tänkte att det var lika bra att pröva att skjuta, och kul att se pucken gå in såklart.

Betydelsefull match

Kvällens motståndare Rögle BK leder för närvarande SHL-tabellen men jagas av Växjö som är två poäng bakom skåningarna med tre matcher färre spelade. För Leksands del finns en topp 4-placering, och därmed hemmaplansfördel i kvartsfinalspelet, i potten vid händelse av tre poäng i kvällens tillställning. Matt Caito tror att det kommer att vara två riktigt laddade lag på isen ikväll.

-Det kommer att bli en intensiv match där båda lagen har mycket att spela för. Det kommer nog att bli ett högt tempo, och vi har förmodligen en match av rejäl slutspelskaraktär att förvänta oss. Rögle är ett snabbt och offensivt skickligt lag. De har bra djup i sitt lag och vi måste vara redo att möta upp dem i varje byte för att nå framgång.

Ny backpartner för Caito

Matt Caito har under stora delar av säsongen bildat backpar tillsammans med Calle Själin men har i de senaste matcherna istället fått Mirco Müller vid sin sida, även om laget i mångt och mycket rullat på sju backar i olika konstellationer. Caito trivs dock med sin schweiziske backkompis.

-Mirco är en riktigt bra back, och man kan verkligen se att han spelat mycket i NHL. Han är nästan alltid på rätt plats, och är skicklig att stänga ner motståndare med klubban. Det är riktigt kul att spela med honom, säger Matt Caito.

Avslutningsvis, vem avgör för Leksand ikväll?
-Det blir Oskar Lang!

Richard Brasar