Karlsson om vinsten i Luleå
Publicerad: 2021-10-21
Ännu en vinst och ännu en stark kämpainsats av forwarden Martin Karlsson och hans lagkompisar. Och Martin vet vad orsaken till segern är. – Tålamod! Det handlar om att fortsätta jobba på.

Martin är riktigt nöjd med ytterligare tre poäng efter att ha besegrat Luleå på deras hemmaplan.
– Luleå är ett tufft lag som jobbar hårt samtidigt som de har spelare som bidrar med skills och finess, tycker Martin som säger att det är tävling i varje byte.
– Det går inte att slappna av alls. Så det här är en jäkligt skön seger!

Hellre segerintervjuer

Martin var med när laget förlorade 10 raka matcher i Hockeyallsvenskan. Under sina elva säsonger i Leksand har han fått ta måååånga förlustintervjuer. Så i år är målsättningen att det bara ska bli vinstintervjuer. Som en liten återbetalning till vår trettioårige trotjänare.
– Det uppskattar jag. Det är ju så mycket roligare med segerintervjuer, säger Martin glatt.

Stark vändning

De första två perioderna slutar mållöst efter starkt försvarsspel och bra målvakter. Eller vänta…med sju sekunder kvar av mittperioden gör Luleå 1-0.
– Ja, det var tungt. De får fast oss i egen zon under lång tid. De skapar chanser och då blir det lätt ett mål.
Målet kändes tungt psykologiskt, men Martin är mycket nöjd med hur laget tacklar situationen. Att de svarar med tre mål i tredje.
– Vi visar bra karaktär som reser oss och vänder och vinner matchen, tycker Smedjebackens stolthet.

Nils snygga mål

Nils Åman visar att det går att göra mål på Luleås målvakt Jesper Wallstedt knappt fyra minuter in i tredje perioden .
– Det är ett riktigt snyggt skott som Nisse sätter perfekt! Och passningen från Alexander Lundqvist är så vacker, säger Martin och låter imponerad av de yngre lagkompisarna.
– Du har rätt, Lunkan gör sällan misstag. Han är bra både defensivt och offensivt.

Varför vinner ni den här matchen?
– Alla steppar in! Och då kommer resultaten. Powerplay levererar och vi dödar av alla utvisningar, säger Martin och låter stolt.
Han tycker att det framförallt är en laginsats som ger poängen.
– Men sen kryddad med individuella prestationer som Nisses mål.

Dyr resa för Norén

På tal om Nils Åman…han får välförtjänt Mashatten av Patrik Norén efter matchen.
– Eller egentligen inte. Norén glömde hatten så han gav bort en mössa. Det blir dyra böter på det där, säger Martin med ett skratt innan han skyndar sig för att hinna med planet hem till Dalarna.

Katharina Dalmalm