Max Véronneau till San Jose Sharks
Publicerad: 2022-04-14
Under torsdagskvällen meddelade NHL-klubben San Jose Sharks att man gjort klart med forwarden Max Véronneau, som därmed blir tjänstledig från sitt befintliga avtal med Leksands IF. Kontraktet med San Jose Sharks gäller över den kommande säsongen.

Max Véronneau har en kanonsäsong i leksandströjan bakom sig då han stod för 60 poäng (34+26) på 51 matcher i SHL samt 6 poäng (2+4) på 9 matcher i Champions Hockey League. I SHL blev Véronneau bästa målskytt i ligan under grundserien, och nyligen tilldelades han även Guldhjälmen som SHL-spelarna fått rösta fram till den spelare dom anser vara mest värdefulle spelare i ligan.

Framgångarna i SHL har givetvis tilldragit sig intresse från nordamerikanskt håll, och Max Véronneau har nu signerat ett ettårigt avtal med NHL-klubben San Jose Sharks. Véronneau förlängde under vintern sitt avtal med Leksands IF som gäller till och med säsongen 2023/2024, och detta innebär nu att Max Véronneau blir tjänstledig från sitt avtal med Leksands IF. Skulle Véronneau välja att återvända till spel i Europa gäller det ursprungliga avtalet med Leksands IF återigen.

Richard Brasar