Förlust i den första kvartsfinalmatchen
Publicerad: 2022-03-14
Damlaget
Ett 0-4-underläge efter en spelad period blev ett underläge för svårt för att hämta upp. – Det kändes som att vi satt kvar på bussen, fast vi inte ens hade åkt någon buss, säger backen Ida Karlsson efter 1-4-förlusten i den första kvartsfinalmatchen mot Brynäs.

– Jag vet inte varför det blev som det blev där i början av matchen, men nervositet tror jag inte att det var i alla fall. Det verkade på något konstigt sätt som att vi inte var redo, förklarar Ida, vars lag dock följde upp 0-4-perioden med att spela oavgjort i period två och att vinna period tre.
– Även om det inte räckte till seger var det så klart skönt att vi kunde komma ut och göra bättre ifrån oss än det vi visade upp i den första perioden. Synd bara att vi inte kunde spela så från start, då hade nog allting sett annorlunda ut, menar Ida, som satte leksingarnas enda mål med 27 sekunder kvar att spela.

Hur viktigt var det att ändå få in den pucken?
– För matchen i sig var det ju lite väl sent, men visst var det bra för oss inför fortsättningen. Både att känna att vi har spräckt deras nolla, men också att vi höjde oss spelmässigt i slutet av matchen. Amanda (Johansson) gjorde det bra i målet också, och det var viktigt för både henne och oss. Hon fick över 40 skott (42) mot sig och var stabil mellan stolparna, trots förlusten.

I och med måndagens förlust måste nu leksingarna vinna onsdagens returmöte i Gävle för att ta kvartsfinalserien till en tredje och görande match under torsdagen, också den på bortais.

Ni har siktet inställt på att spela både onsdag och torsdag va?
– Absolut!

Elin Broman