Uddamålsförlust i första hemmamatchen
Publicerad: 2024-03-26
Kvartsfinalens första hemmamatch inför fullsatta läktare slutade med att Leksand åkte på en tung uddamålsförlust där Lars Johansson i Frölundas mål tydligt var tungan på vågen under kvällens drabbning.

Leksand inledde matchen mycket piggt så fort pucken hade släppts och spelade med en härlig intensitet under hela den första perioden. Trots en fin start inför högljudda läktare så skulle Frölunda vara laget som tog ledningen efter sex och en halv minut där en utvisningen i offensiv zon blev kostsam. Bara fyra sekunder in i det efterföljande 4 mot 5-spelet letade sig pucken fram till en helt ren Jere Innala i slottet som inte gjorde något misstag när han skickade in 0-1. Leksand lät sig inte stoppas av baklängesmålet utan fortsatte föra matchen därefter med enormt mycket tid i offensiv zon. Hemmalaget hade bland annat ett fruktlöst powerplay innan ett flertal målchanser skapades därefter, men trots det stora trycket mot Lars Johansson i bortamålet ville inte kvitteringen komma och ettmålsunderläget var därmed intakt efter en stark blåvit första period.

Med facit i hand borde en 1-1-puck ha letat sig in eftersom Frölunda utökade ledningen tre minuter in i mittakten. Ett backskott från Pontus Johansson dundrade förbi Mantas Armalis och därmed var uppförsbacken genast brantare. Bara några byten senare hade dock Leksand ett jätteläge att komma närmare med en reducering på spelvändning, men avslutet från Justin Kloos hade inte tillräcklig höjd och pucken räddades relativt enkelt. Efter denna inledning var det sedan rätt händelsefattigt under stora delar av andra perioden där chanserna lös med sin frånvaro fram tills att det återstod ett par minuter till pausvila. Leksand hade några farligheter, bland annat från Patrik Zackrisson precis framför kassen, men inget mål gjordes och resultatet 0-2 var intakt efter två spelade perioder.

Starten på tredje perioden var av det bättre slaget med en hög energi från Leksands sida men där det där lilla extra saknades för att krypa närmare i form av en reducering. Sex och en halv minut in i perioden uppstod däremot ett gyllene läge för 1-2 att sitta då hemmalaget tilldömdes ett straffslag. På den efterföljande straffen lyckades dock Peter Cehlárik inte med att överlista en följsam Lars Johansson som räddade slovakens avslut utan några större svårigheter. Under resterande del av ordinarie tid hände det sedan i princip ingenting då Frölunda stängde ned butiken helt och hållet förrän Leksand gjorde ett försök med sex utespelare i det absoluta slutskedet. Med exakt en minuter kvar kom också reduceringen då Anton Johansson skickade in pucken i nättaket med full kraft. Innan slutsignalen ljöd drog också Frölunda på sig en utvisning för puck out, men trots spel med två man mer i 15 sekunder hann inte Leksand med att få in en kvittering då tiden var för knapp. 1-2 blev såväl slutresultatet i matchen som nuvarande ställning i matchserien mellan lagen.

På torsdag väntar ännu en hemmamatch inför fullsatta läktare - då kvitterar vi kvartsfinalen!

Matchfakta

Leksand - Frölunda 1-2 (0-1, 0-1, 1-0)
Period 1: 0-1 (06:37) Jere Innala PP1.
Period 2: 0-2 (03:03) Pontus Johansson (Henrik Tömmernes, Jayden Halbgewachs).
Period 3: 1-2 (19:00) Anton Johansson (Lucas Elvenes, Olle Alsing).
Skott: 24-10 (10-3, 6-4, 8-3)
Utvisningar, LIF: Kalle Östman 2.
Utvisningar, FHC: Malte Strömwall 2, Nicklas Lasu 2.
Publik: 7650
Domare: Marcus Linde, Johan Magnusson
Laget: Mantas Armalis (Filip Larsson) - Anton Lindholm, Matt Caito, Lucas Elvenes, Lukas Vejdemo, Peter Cehlárik - Olle Alsing, Eddie Larsson, Max Vérroneau, Patrik Zackrisson, Justin Kloos - Patrik Norén, Alexander Lundqvist, Carter Ashton, Jon Knuts, Felix Unger Sörum - Oskar Lang, Kalle Östman, Marcus Karlberg - Anton Johansson, Martin Karlsson

Arvid Yngvesson