Information gällande herrlagets tränarstab
Publicerad: 2024-04-26
Lagbygget SHL
Herrlaget har i dagsläget fyra tränare med kontrakt över kommande säsong. Idag kan Leksands IF meddela att Björn Hellkvist inte kommer leda laget under kommande säsong.

Björn Hellkvist har varit en stor bidragande faktor till herrlagets utveckling och etablering i SHL. Han anslöt till Leksands IF inför säsongen 2020/2021 för att ta sig an rollen som huvudtränare för vårt SHL-lag. Trots uteblivet stöd på läktarna (pandemisäsongen) ledde Björn tillsammans med sina assisterande tränare Mikael Karlberg och Fredrik Hallberg laget till en tredjeplats i SHL:s grundserie, vilket dels betydde direktkvalificering till SM-slutspelet, dels att vi säsongen därpå fick chansen att spela i CHL.

De två efterföljande säsongerna var Björn med och lotsade laget fram till två åttondelsfinaler mot IK Oskarshamn och Rögle BK, och den nyss avslutade säsongen inleddes även den med Björn som ansvarig tränare för laget. Som bekant tvingades Björn sjukskriva sig i slutet av oktober förra året innan han lagom till kvartsfinalen mot Frölunda kunde återgå i tjänst, då i rollen som scout.

I oktober 2021 förlängde Björn Hellkvist sitt avtal med Leksands IF fram till och med säsongen 2024/2025, vilket innebär att Björn har en säsong kvar på sitt nuvarande kontrakt.

- Jag har i samråd med Björn Hellkvist kommit överens om att Björn inte kommer träna Leksands IF nästa säsong i SHL. Björn kommer hyras ut under sista året på sitt kontrakt vilket känns som en bra lösning för alla parter. Vi hade en bra andra del av säsongen med det ledarteam som tillkom efter det att Björn tvingades sjukskriva sig och vi tror på att få fortsätta med detta team så intakt som möjligt som det bästa för Leksands IF. Jag vill tacka Björn för fyra otroligt roliga år tillsammans som innehållit många skratt men också häftiga utmaningar som vi ställts inför och ett stort lycka till in i framtiden, säger Thomas Johansson, General Manager.

Totalt har Björn Hellkvist ansvarat över vårt herrlag i fyra säsonger, som resulterade i två SM-kvartsfinaler, två åttondelsfinaler samt en CHL-kvartsfinal.

- Björn har varit en stor bidragande faktor till den utveckling och etablering herrlaget stått för i SHL senaste säsongerna, något hela Leksands IF är otroligt tacksamma för. Vi vill tacka Björn för fyra härliga säsonger tillsammans och det arbete han gjort för Leksands IF, säger Andreas Hedbom, klubbdirektör Leksands IF.

Björn Hellkvist:

- Jag vill tacka så jättemycket för fyra fantastiska år i Leksand och Leksands IF. Stundtals har det så klart varit tufft, bland annat under pandemisäsongen då vi tvingades spela inför tomma läktare, men backningen från alla supportrar vi hela tiden haft är svår att hitta på andra ställen i Sverige. Det stödet har burit både mig och laget. Apropå stödet från supportrar vill jag ännu en gång tacka för allt stöd jag fick i och med min sjukskrivning då jag överöstes med önskningar om tillfriskning, något som hjälpte mig komma tillbaka snabbare än vad jag trott.

- Jag vill även tacka alla människor jag jobbat med under dessa säsonger, som våra materialförvaltare, medical team, fystränare och inte minst mina assisterande tränare i Fredrik Hallberg, Mikael Karlberg, Pär Styf och "Challe" Berglund som alla bidragit till att skapa en dynamisk arbetsplats. Mitt största tack går dock till alla spelare jag haft äran att jobba tillsammans med under senaste fyra åren, säger Björn Hellkvist.

HÄR hittar du Lagbygget SHL 24/25.

Leksands IF