Terezá Radova förlänger kontraktet med Leksands IF
Publicerad: 2024-04-05
Damlaget
För några veckor sedan tog damlagets säsong slut i och med förlusten i kvartsfinalserien mot Luleå/MSSK. Arbetet inför nästa säsong pågår för fullt och idag kan Leksands IF presentera att vi kommit överens om en kontraktsförlängning med den tjeckiska försvararen Tereza Radová.

Tereza anslöt till Leksands IF inför säsongen 2022/2023 efter att spenderat två säsonger med Göteborgs HC i SDHL. Den 22-åriga tjeckiskan har under sina två säsonger i den vitblå tröjan spelat 47 grundserie- och slutspelsmatcher där hon gjort tio poäng från sin backplats.

Nu står det klart att Leksand, Dalarna och Tegera Arena fortsätter att vara Terezas hem även kommande två säsonger.

- Jag känner stor stolthet över att ha skrivit på för ytterligare två år med Leksands IF och att fortsatt få vara en del av den här föreningen. Leksands IF är en perfekt plats för att utvecklas både som spelare och människa, mycket tack vare den starka kultur som finns. Det är en ära att få representera den vitblå tröjan samt att kalla Leksand mitt hem, säger Tereza Radova.

På den internationella scenen har Tereza trots sin unga ålder hunnit med att representera Tjeckien vid två senior-VM samt ett OS. På meritlistan finns bland annat ett VM-brons från säsongen 2021/2022.

Sportsligt ansvarige Alexander Bröms om kontraktsförlängningen med Tereza Radová:

- Tereza var tydlig med att hon vill fortsätta representera Leksands IF och vara med på resan framåt, vilket vi är väldigt glada för. Jag ser Tereza som en viktig pusselbit, hon har främst stärkt sin defensiv denna säsong men har en otroligt bra offensiv uppsida som vi ser fram emot att ta del av mer nästa säsong.

Det nya kontraktet sträcker sig över säsongen 2025/2026.

Rasmus Näsman