Kvitterat i matchserien efter stark seger
Publicerad: 2024-03-28
I kvartsfinal fyra stod Leksand för en mycket gedigen laginsats över 60 minuter där slutresultatet skrevs till 2-0 efter att en fantastisk Filip Larsson var tillbaka i kassen och höll nollan.

Leksand inledde även denna hemmamatch mycket piggt och fyllda av energi tack vare en härligt pådrivande publik. Trots en tempostark inledning skapades dock ingen direkt målchans förrän i mitten av första perioden då Peter Cehlárik såg sitt avslut räddas med en sidledsförflyttning från Lars Johansson. Några minuter senare uppstod däremot periodens högsta jubel efter en sekvens i defensiv zon där Marcus Karlberg slängde sig och täckte skott på fenomenalt vis. I övrigt fanns inte mycket att notera från den första akten där intensiteten var hög men där målvakterna inte behövde göra några vassa ingripanden överlag. I slutsekunderna drabbades dock Leksand av en utvisning, vilket innebar att hemmalaget tvingades inleda mittakten i numerärt underläge.

Trots en man mindre fredade Leksand sitt mål utan några som helst problem så fort pucken hade släppts i den andra perioden, men kort efter man blev fulltaliga uppstod nästa boxplay för de blåvita. Även denna gång klarades 4 mot 5-spelet av galant där Peter Cehlárik faktiskt hade den bästa chansen när han kom i hög fart men missade målet med liten marginal. Frölunda var dock det spelförande laget genom så gott som hela mellanakten där Filip Larsson agerade en mycket trygg sista utpost och räddade totalt 14 skott emot sig för att hålla målnollan intakt. Detta tackade i sin tur utespelarna för, och när det återstod cirka fyra minuter av perioden tog Leksand ledningen lite som från ingenstans. Lucas Elvenes passade fram till Anton Lindholm som kliniskt skickade in pucken för 1-0 inför en euforisk Tegera Arena. Därmed var resultatet i blåvit favör efter 40 minuters intensiv hockey.

Några minuter in i den tredje perioden fick Leksand äntligen chansen att spela powerplay och därmed en stor möjlighet att koppla ett grepp om segern i kvällens drabbning. Hemmalaget lyckades dock inte med att få till något ordnat spel i offensiv zon och det numerära överläget rann ut i sanden alldeles för snabbt. En minut efter det första 5 mot 4-spelet uppstod nästa chans med en man mer för Leksands del, men trots bättre spel ville inte pucken in vid det tillfället heller och ledningen var alltså fortsatt på endast ett måls marginal med halva perioden kvar. Klockan tickade sedan på i rask takt innan Frölunda började etablera tryck i hemmalagets egna zon när det återstod ett par minuter av ordinarie tid. Bortalaget försökte sitt allra yttersta att få in en kvittering, men med plockad målvakt kunde istället Kalle Östman fastställa slutresultatet till 2-0 i tom kasse inför 7650 glada fans i Tegera Arena.

I och med kvällens seger har Leksand nu kvitterat matchserien till 2-2. Härnäst väntar bortamatch i Göteborg på lördag eftermiddag.

Matchfakta

Leksand - Frölunda 2-0 (0-0, 1-0, 1-0)
Period 2: 1-0 (15:40) Anton Lindholm (Lucas Elvenes, Lukas Vejdemo).
Period 3: 2-0 (18:50) Kalle Östman (Eddie Larsson, Marcus Karlberg) ENG.
Skott: 24-23 (10-4, 4-14, 10-5)
Utvisningar, LIF: Alexander Lundqvist 2, Lukas Vejdemo 2.
Utvisningar, FHC: Nicklas Lasu 2, Mikael Ruohomaa 2.
Publik: 7650
Domare: Marcus Linde, Johan Magnusson
Laget: Filip Larsson (Mantas Armalis) - Anton Lindholm, Matt Caito, Peter Cehlárik, Lukas Vejdemo, Lucas Elvenes - Olle Alsing, Eddie Larsson, Justin Kloos, Patrik Zackrisson, Max Vérroneau - Patrik Norén, Alexander Lundqvist, Carter Ashton, Jon Knuts, Martin Karlsson - Oskar Lang, Kalle Östman, Marcus Karlberg - Anton Johansson

Arvid Yngvesson