Motioner och motionssvar inför årsmötet
Publicerad:

Lördagen den 30 augusti har Leksands IF Ishockey (Ideella förening) årsmöte. Här kan du läsa de motioner som inkommit från medlemmarna, samt styrelsens svar och övriga förslag från styrelsen.
Samtliga texter nedan kommer att behandlas under punkten 12 på årsmötet.
§12 Behandling av motioner och propositioner
a) Proposition angående ägardirektiv
FÖRSLAG - ÄGARDIREKTIV
Leksands IF Ishockey Ideella förening är huvudägare till Leksands IF Ishockey AB. Detta innebär att föreningen som ägare har ett ansvar att uttrycka en ägaridé och fastställa de styrdokument som behövs för att klargöra ansvarsfördelning mellan föreningen och bolaget. Det här är också något som har efterfrågats av medlemmarna genom åren.
Därför har vi tagit fram ett ägardirektiv som bland annat innehåller principer och rutiner för ägardialog samt rapportering. Detta i sig klargör förväntningar och de krav som föreningen har på bolaget och kommer förhoppningsvis att ge en effektivare organisation i sin helhet. Både föreningen och bolaget har mycket att vinna på ett ägardirektiv.
Styrdokumenten behöver också ses över kontinuerligt så att de följer gällande lagstiftning, andra regelverk, ägarens ambitioner och vilja samt en föränderlig omvärld. Det är därför viktigt att direktivet utvärderas och vid behov revideras.
Vi föreslår därför att årsmötet beslutar följande:
I. Att föreningsstyrelsen på bolagsstämman får i uppdrag att lägga fram ägardirektivet för beslut
II. Att föreningsstyrelsen under året utvärderar ägardirektivet och medlemmarna ska få möjlighet att lämna synpunkter
III. Att föreningsstyrelsen vid behov ska lägga fram ett reviderat förslag av ägardirektivet till årsmötet 2026
b) Proposition angående översyn av stadgar, valberedningspolicy och instruktion för lekmannarevisorerna
De stadgar som i dag gäller för Leksands IF Ishockey antogs under 2024. Grunden i dessa stadgar togs fram via en arbetsgrupp som tillsattes efter årsmötet 2021.
Den sittande styrelsen har under det senaste året sett ett tydligt behov att se över stadgarna igen. Bland annat finns det otydliga formuleringar som har öppnat upp för olika tolkningar. En del av de tidsgränser som omger årsmötet hindrar styrelsen och valberedningen att arbeta flexibelt och skapar hinder för medlemmarna snarare än underlättar för dem att påverka föreningen.
Vi vill samtidigt se över den gällande valberedningspolicyn och införa en instruktion gällande lekmannarevisorernas uppdrag. Valberedningspolicyn upplevs otydlig och dessutom mycket arbetskrävande enligt flera av ledamöterna i den sittande valberedningen. Den bör också uppdateras så att den tydligare följer intentionerna i stadgarna. Skillnaden på uppdrag mellan föreningsstyrelsen och Leksands IF Ishockey AB behöver också förtydligas. Detta skulle kunna innebära att det är bättre med två valberedningspolicyer än en. Detta är något som man måste utreda under året.
Det är även efter signaler från våra lekmannarevisorer vi vill införa en instruktion för deras arbete. Instruktionen ska beskriva deras uppdrag och tydliggöra vilket ansvar de har och vad som förväntas av dem.
Vi föreslår därför att årsmötet beslutar följande:
I. Att styrelsen får i uppdrag att efter årsmötet tillsätta en arbetsgrupp med uppdrag att se över stadgarna för Leksands IF Ishockey.
II. Att den processen ska präglas av transparens och det även ska finnas möjlighet för medlemmarna att komma med synpunkter.
III. Att styrelsen får i uppdrag att före årsmötet 2026 presentera ett förslag på nya stadgar.
IV. Att styrelsen får i uppdrag att ta fram valberedningspolicyer för valberedningsarbetet för den ideella föreningen Leksands IF Ishockey och Leksands IF Ishockey AB.
V. Att styrelsen även får i uppdrag att ta fram en instruktion för lekmannarevisorerna som tydligt klargör deras ansvar och uppgift.
VI. Att årsmötet beslutar att samtliga policyer och instruktioner – förutom valberedningspolicyerna – anses vara arbetsdokument och det därför är styrelsen som ansvarar för att besluta om dessa.
c) Övriga motioner och propositioner
FÖRSLAG PÅ MÖTESSTRATEGI
Proposition om strategi för möten arrangerade i Leksands IF:s regi
På årsmötet 2024 antogs delar av en motion om digitala årsmöten. Dessa att-satser bifölls:
– ATT föreningsstämman ger styrelsen i uppdrag att så snabbt som möjligt till föreningsstämma lägga fram en strategi för hur Leksands IF ska säkerställa att digital röstning och närvaro sker på ett sådant sätt att ett fientligt övertagande av föreningen inte riskeras.
– ATT Leksands IF inhämtar yttrande av Riksidrottsförbundet och Sv Hockeyförbundet när det gäller förslag till strategi och ändringar i föreningens stadgar enl ovan.
– ATT föreslå konsekvensändringar i föreningens stadgar i enlighet med strategin.
Sedan förra årsmötet har styrelsen därför arbetat med att intervjua en lång rad personer om deras erfarenheter av digitala årsmöten och fientliga övertaganden av föreningar. Det har varit representanter från idrottsvärlden och andra delar av civilsamhället. Vi har även haft ett möte med personer från NOA (Polisens nationella operativa avdelning).
Slutsatserna från de här samtalen har vi samlat i en utredning som kan sammanfattas så här:
- Digitala årsmöten i sig är inte ett hot mot föreningsdemokratin. Däremot är det viktigt att den här typen av möten sker under ordnande former där både själva röstningsförfarandet och deltagarnas integritet säkerställs.
- Ett aktivt medlemsengagemang och ett högt deltagande på föreningens årsmöten är en av de viktigaste garanterna för att undanröja hotet för fientliga övertaganden.
- Det stora hotet mot föreningsdemokratin kommer från informella makthavare som använder sig av olika typer av påtryckningar och ultimatum utanför de ordinarie demokratiska arenorna.
- Det finns idrottsrelaterad brottslighet som i förlängningen kan leda till olika typer av övertaganden. Detta handlar bland annat om matchfixning eller risker som uppstår när ekonomiska rutiner och beslutsvägar inte är tydliga. Här är det viktigt att det finns en medvetenhet och tydlighet.
- Det är viktigt att det finns en viss tröghet i stadgar och andra styrdokument, som gör det lättare för alla att följa processerna inför årsmöten.
Eftersom ingen av de personer vi har pratat med såg ett omedelbart behov av att se över föreningens stadgar lämnar vi inga förslag på stadgeändringar till detta årsmöte. Däremot vill vi enligt en annan proposition se över stadgarna och ytterligare andra styrdokument, men utifrån ett helhetsperspektiv. Vi har också tagit fram en strategi som vi vill ska gälla för samtliga möten i Leksands IF:s regi som riktar sig till medlemmar.
Vi kommer också att arbeta vidare med frågor kring fientliga övertaganden och otillbörliga sätt att påverka föreningen. Målet är att den typen av frågor också ska in i våra strategidokument.
Styrelsen förslår därför årsmöte att:
Ge styrelsen i uppdrag att arbeta efter den framtagna strategin gällande möten i föreningens regi.
Motioner
MOTION 1: SOFFBILJETTER
Motionssvar 1: Soffbiljetter
Soffbiljetten lanserades under föregående säsong. Gensvaret blev fantastiskt och nästan 1 000 000 kronor kom in. Det finns mycket som talar för att det här initiativet ska fortsätta, men den här typen av detaljerade frågor bör inte avgöras av ett årsmöte. Då riskerar den operativa verksamheten att låsa fast sig vid ett visst sätt att arbeta istället för att arbeta med utveckling och nya idéer. Däremot tycker vi i styrelsen att det är viktigt att den operativa verksamheten har i åtanke att vi är en förening med supportrar runt om i landet och att olika sätt att stödja föreningen ska utgå från detta faktum.
Styrelsen föreslår därför årsmötet att:
Anse motionen besvarad
MOTION 2: FRAMTAGANDE AV EN LÅNGSIKTIG STRATEGI FÖR DAMHOCKEYN INOM LEKSANDS IF
Motionssvar 2: Framtagande av en långsiktig strategi för damhockeyn inom Leksands IF
Den här motionen väcker en viktig fråga, nämligen damernas och flickornas plats och framtid inom Leksands IF Ishockey. Efter vårens degradering från SDHL har vi nu startat om damverksamheten och satsar på att bygga upp den underifrån. Det är självklart viktigt att våra medlemmar vet hur planerna ser ut för verksamheten och hur målen ser ut framöver.
Samtidigt går det inte riktigt att isolera dam- och flickhockeyn från resten av verksamheten, utan allt hänger ihop. Det pågår just nu också ett arbete med att ta fram en vision för hela koncernen och sedan utifrån den slå fast ett antal olika strategier. Det här arbetet är ännu inte klart och vi tror att det vore olyckligt att låsa fast formerna för det redan nu.
Styrelsen förslår där årsmötet att
I. Avslå motionens att-satser
II. Bifalla följande: ”Intentionen i den här motionen ska finnas med i arbetet med den kommande visionen och dess strategier.”
MOTION 3: OPTIONER PÅ MATCHBILJETTER
Motionssvar 3: Optioner på matchbiljetter
Det finns ett stort engagemang hos våra supportrar när det kommer till idéer för hur ekonomin ska stärkas. Den här motionen lyfter en spännande idé.
Men precis som gällande motionen om soffbiljetter bör den här typen av detaljerade frågor inte avgöras av ett årsmöte. Då riskerar den operativa verksamheten att låsa fast sig vid ett visst sätt att arbeta istället för att arbeta med utveckling och nya idéer.
Däremot uppmanar vi i styrelsen den operativa verksamheten att ha den här idén i åtanke när man planerar hur arbetet med att ytterligare öka intresset och stärka ekonomin ska se ut.
Styrelsen föreslår därför årsmötet att:
Anse motionen besvarad
MOTION 4: VALBEREDNINGSPOLICY
Motionssvar 4: Valberedningspolicy
Det verksamhetsår som nu har avslutas har bland annat präglats av ett arbete för styrelsen att sätta sig in i styrdokument och stadgar och se hur de fungerar i praktiken. Det har blivit tydligt att den valberedningspolicy som den här motionen handlar om kräver en stor arbetsinsats och dessutom är något svårtolkad. Det vittnar flera personer i den valberedning som arbetat under det gångna verksamhetsåret om. Styrelsen vill därför göra en större översyn av både stadgar och valberedningspolicy under det kommande året.
Styrelsen föreslår därför årsmötet att:
Avslå motionens att-satser med hänvisning till den proposition styrelsen har lagt fram gällande översyn av stadgar, valberedningspolicy och instruktion för lekmannarevisorerna.
Motionssvar 5: Bokslut 2023
Att det stundtals har varit turbulent runt vår förening de senaste åren är ingen hemlighet. Det var många som for illa både under sommaren och i efterspelet och det påverkade också omgivningens syn på föreningen. Vi har fört en dialog med motionären och vi förstår syftet med den, men menar ändå att den riskerar att landa fel.
Först och främst menar vi att det fortfarande finns olika uppfattningar kring vad som hände och vem som egentligen bar huvudansvaret. Ju längre tid som det går, desto svårare blir det att fastställa fakta och vi tror inte att en utredning kommer att göra bilden klarare. Många har redan har en bestämd bild av förloppet som är präglad av sin egen subjektiva upplevelse och uppfattningarna går isär. Risken med en utredning är att den ändå inte accepteras av någon part.
Vi delar inte heller motionärens bild att det finns en ovilja att berätta vad som egentligen hände. Vi har däremot svårt att se hur en sådan här utredning rent konkret skulle hjälpa föreningen vidare i arbetet med att få en levande och respektfull föreningskultur. En ny utredning skulle snarare riskera att öppna gamla sår och skapa ytterligare konflikter. Fokus flyttas från att hitta framåtsyftande lösningar till att vinna argument om vad som egentligen hände. Detta vill vi i styrelsen undvika.
Att göra en oberoende utredning kräver en stor arbetsinsats och skulle troligtvis också kräva en stor ekonomisk insats. Vi tror att ett sådant bakåtblickande arbete skulle ta tid och resurser från det pågående arbetet med att framtidssäkra föreningen och skapa bättre förutsättningar för föreningsdemokrati. Ett arbete som påbörjats under föregående år och som ska fortsätta. Vi menar att det är viktigt med tydliga styrdokument och en levande diskussion om vad god föreningssed är och hur föreningsdemokratin ska se ut i just vår förening.
Bland annat har vi arbetat med och vill fortsatta arbeta med följande:
- En revidering och ett förtydligande av föreningens stadgar
- En tydligare valberedningspolicy
- En strategi för de möten som hålls i föreningens regi
- En instruktion för lekmannarevisorerna
- Att frågor om fientliga övertaganden och otillbörlig yttre påverkan ska in i våra strategidokument.
- Fortsatta satsningar på medlemsmöten och bred dialog. Detta gäller både för styrelsen och för valberedningen.
När det gäller den rapport som beställdes under sommaren 2023 så menar vi att det vore olyckligt att publicera den. När den togs fram var den tänkt som ett internt arbetsdokument och intervjuerna som gjorde genomfördes under de förutsättningarna. Att då publicerade den öppet för alla medlemmar riskerar att försvåra framtida interna kartläggningar och intervjustudier. Detta för att de som medverkar kanske inte vet hur deras ord och berättelser kommer att användas i framtiden.
Styrelsen föreslår därför årsmötet att:
Avslå motionens att-satser
Motionssvar 6: Medlemsarbetet
Vi håller helt med motionären att vår förening med största sannolikhet skulle kunna ha fler medlemmar än vad vi har nu. Däremot vill vi bredda medlemsarbetet och inte bara fokusera på antalet medlemmar, exempelvis faktorer så som åldersfördelning och geografisk spridning.
Styrelsen föreslår därför årsmötet att:
Bifalla motionen med följande ändring
...att årsmötet ger föreningsstyrelsen i uppdrag att sätta konkreta målbilder för medlemsarbetet i samråd med den operativa verksamheten. När målen är satta ska dessa presenteras för medlemmarna.
Motionssvar 7: Yttre påverkan
Styrelsen har haft dialog med motionären och har i mångt och mycket samma grundinställning i denna fråga: Vi ser mycket negativt på försök att påverka föreningen på otillbörliga sätt och att inte respektera den beslutsordning som gäller. Det här gäller oavsett om man vill påverka anställningar och detaljbeslut på operativ nivå eller beslut på styrelsenivå. Informella beslutsvägar och underhandspåtryckningar med ultimatum är mycket sällan av godo.
Vi förstår därför motionärens intention, men anser att de här förslagen landar fel. Varken den ideella styrelsen eller aktiebolagsstyrelsen kan tvinga olika aktieägargrupper att ingå den här typen av avtal. Rättigheten att bland annat få utse en minoritetsrevisor finns beskriven i aktiebolagslagen.
Det är heller inte helt enkelt att definiera vad det innebär om någon försöker påverka på ett otillbörligt sätt. Och är det något vi vill ha mer av så är det dialog med så många intressenter runt föreningen som möjligt. Det gäller allt från aktieinnehavare och sponsorer till medlemmar, supportrar, ungdomsspelare och föräldrar till våra spelare. För att nämna några av de grupper som finns runt vår förening.
Men även om det är svårt att dra en tydlig gräns mellan synpunkter och otillbörlig påverkan så är det också viktigt att föreningens olika representanter markerar när man känner att någon går för långt och indirekt försöka styra föreningen – antingen genom ekonomiska påtryckningar eller på andra sätt.
För att föreningens företrädare ska känna sig trygga i när de kan markera att någon har gått för långt har den sittande styrelsen arbetat med frågor kring fientliga övertaganden och otillbörlig yttre påverkan. Det arbetet kommer att fortsätta under det kommande verksamhetsåret med målet att få in den här typen av frågor och perspektiv i våra strategidokument.
Styrelsen föreslår därför årsmötet att:
Avslå motionens att-satser.
Motionssvar 8: 51-procentregeln
Det motionärerna lyfter är mycket viktigt och något vi inte får ta för givet. De grundläggande kraven för ett idrottsAB regleras i Riksidrottsförbundets stadgar. Där anges bland annat att Med förenings IdrottsAB avses ett aktiebolag som till huvudsaklig del har till ändamål att bedriva idrottslig verksamhet och därtill naturligt anknytande verksamhet och i vilket upplåtande förening har rösträttsmajoritet på bolagsstämman. Detta anger den så kallade 51-procentregeln vilket är ett skydd för den ideella föreningsdemokratin och motverkar kommersiellt maktövertagande. Det finns inte i dag, såvitt styrelsen vet, några diskussioner om att 51-procentsregeln ska tas bort. Oaktat detta håller styrelsen med motionärerna om att 51-procentregeln ska bevaras.
Styrelsen föreslår därför årsmötet att:
Bifalla motionen
MOTION 9: INVOLVERING AV MEDLEMMAR
Motionssvar 9: Involvering av medlemmar
Att Leksands IF är en medlemsförening är viktigt att komma ihåg. Det betyder att kommunikation med medlemmarna och öppenhet bör prägla både styrelsearbetet och den operativa verksamheten. Samtidigt betyder också föreningsdemokrati att medlemmarna via ett årsmöte har röstat fram företrädare som ska leda föreningen. Det vill säga: mellan årsmötena är det styrelsen som är högsta beslutande organ och har fått mandat att fatta beslut.
Det är svårt att dra en exakt och tydlig gräns mellan vad som är fråga för ett årsmöte – ett ordinarie eller ett extra – och vad som styrelsen själva får bestämma. Precis som i många andra frågor kan det som kallas god föreningssed tolkas på lite olika sätt.
Vi förstår motionärens intention, men tror inte på principen att vänta till ett ordinarie årsmöte eller kalla till ett extra årsmöte varje gång det behöver fattas väsentliga och viktiga beslut inom föreningen. Ett sådant förfarande riskerar att försena beslut och även att ta både tid och ekonomiska resurser i anspråk. Det är också så att vissa av de beslut som listas i motionen inte ligger på föreningsstyrelsens bord, utan på aktiebolagsstyrelsens.
Med det sagt är vi de första att skriva under på att det alltid går att förbättra medlemsdemokratin och att arbeta mer aktivt med öppenhet.
Styrelsen föreslår därför årsmötet att:
Avslå motionen