Joonas Lyytinen skriver tvåårskontrakt med Leksands IF
Publicerad: 2024-05-02
Lagbygget SHL
Leksands IF och den finske backen Joonas Lyytinen har kommit överens om ett tvåårskontrakt. Den 29-årige backen kommer senast från spel i Timrå IK.

KaIPa-fostrade Joonas Lyytinen har till största del spenderat sin karriär hemma i Finland där han representerade moderklubben fram till och med säsongen 2016/2017 på såväl junior- som seniornivå. Tre år tidigare hade Joonas tingats av Nashville Predators i NHL Entry Draft och säsongerna 2017/2018 samt 2018/2019 provade den vänsterfattade försvararen lyckan i Predators organisation där det blev spel i AHL med Milwaukee Admirals samt i ECHL med Norfolk Admirals och Atlanta Gladiators.

Joonas sista säsong i USA avslutades i föritd då han valde att vända hem till Finland för spel med IFK Helsingfors i Liiga, en klubb han stannade kvar i fram till 2022/2023. Även den säsongen inleddes i den finska huvudstaden men slutfördes i Sverige och Timrå IK.

I Medelpad stannade Joonas kvar över den nyss avslutade säsongen men till nästa säsong väntar en ny flytt, denna gång till Dalarna och Leksand. Joonas Lyytinen och Leksands IF har nämligen kommit överens om ett tvåårskontrakt.

- Vi har letat efter en back med defensiva ingångsvärden, en profil Joonas passar väldigt väl in i. Joonas är rörlig, positionssäker och kan sätta igång spelet nedifrån på ett bra sätt. Vi tror att vårt sätt att spela passar Joonas bra och att vår miljö ger honom möjligheter att utveckla sitt offensiva spel för att ta ytterligare steg som hockeyspelare, säger Thomas Johansson, General Manager.

Joonas Lyytinen om att ansluta till Leksands IF:

- När jag fick chansen att skriva på för Leksands IF behövdes ingen lång betänketid. Både jag och min familj blev väldigt glada när chansen dök upp! Atmosfären jag hittills upplevt i Tegera Arena har varit underbar vilket säger mycket om kulturen bland supportrarna i Leksand, något jag älskar! Jag ser verkligen framemot kommande säsong där jag vill komma in och bidra med en solid defensiv, min skridskoåkning. mina skickligheter i offensiv zon och framförallt - att få hjälpa laget att vinna. Vi går mot en rolig säsong, det är jag säker på.

HÄR hittar du Lagbygget SHL 2024/2025.

Leksands IF