Vejdemo om kvartsfinal tre
Publicerad: 2024-03-26
Centern Lukas Vejdemo tycker att Frölunda är effektiva i kvartsfinalmatch tre.
– Vi är bättre, men de gör två mål och vi ett, säger han om den sura förlusten på hemmaplan.

Lukas menar att Leksand skapar mycket, men att de måste vara ännu mer i ansiktet på Frölundas målvakt Lasse Johansson.
– Ibland kommer målvakterna in i zonen. Vi måste jobba ännu hårdare framför mål.
Lukas fick se backen Anton Johansson reducera med en minut kvar av matchen vid ställningen 0-2.
 – Han har en bra bössa som han ska använda. Jo, det var viktigt att spräcka nollan. Och vi kunde lika gärna ha petat in kvitteringen eftersom vi hade några chanser, säger Lukas besviket.

Fint tifo

Leksands supportrar bjöd på ett fantastiskt tifo inför matchen, och Lukas tycker att det är trist att laget inte kunde betala tillbaka med fler mål.
– Vi spelar bra särskilt i första perioden, men puckarna går inte in, säger Lukas som håller med om att det var frustrerande.
 – I andra perioden blir vi nog lite stressade. Det står bara 0-1 och där måste vi ha mer tålamod och mala på mer. Jag tycker att vi byter för mycket chanser. Vi släpper till lägen bakåt, säger tjugoåttaåringen som menar att just tålamodet blir nyckeln på torsdag i match fyra.

Vad säger du om din egen insats?
– Jag hade en del chanser där jag måste trycka dit pucken, säger Lukas som ger sig själv godkänt.
– Lite som resten av laget. En okej insats. Jag tycker att vi i laget hjälper varandra.

Inte avgjort än

Med tanke på matchbilden finns det ingen anledning för laget att ge upp kvartsfinalserien.
 – Absolut inte, men du har rätt i att vi behöver lite flyt också. Men det är bara att fortsätta gnugga. Det är verkligen inte hopplöst utan vi ska ha revansch på torsdag, säger Lukas bestämt.

Katharina Dalmalm