Ellen Jonsson stannar i Leksands IF
Publicerad: 2024-04-23
Lagbygget SDHL
Inför förra säsongen anslöt målvakten Ellen Jonsson till SDHL-truppen då hon skrev på ett kontrakt för en säsong med option för ytterligare en säsong. Nu står det klart att optionsåret aktiveras och att Ellen stannar i Leksands IF.

Ellen Jonsson är född och uppvuxen i Söderhamn där hennes hockeyresa inleddes i Ljusne HC. När det var dags att lämna hemmet i Hälsingland behövde inte flyttlasset resa allt för långt då det var i Brynäs IF som Ellen gjorde sin debut i Riksserien (dåvarande SDHL) säsongen 2013/2014.

Ellen skulle stanna kvar i Gävleklubben fram till och med säsongen 2021/2022, en sejour på nio säsonger som bland annat avslutades med två raka SM-silver. 2022/2023 vaktade Ellen istället AIK:s målbur men tiden i huvudstaden blev endast ettårig. Inför förra säsongen valde Ellen att ansluta till Leksands IF där hon bildade målvaktspar med Emma Polusny. Den 25-åriga burväktaren stod mellan stolparna i 16 grundseriematcher samt två kvartsfinaler mot blivande mästarna Luleå/MSSK.

På den internationella scenen har Ellen representerat det svenska U18-landslaget samt Damkronorna. När hon nu går in på sin tolfte säsong i SDHL gör hon det fortsatt i den vitblå tröjan då Ellen och Leksands IF kommit överens om att aktivera det optionsår som fanns i kontraktet.

- Det känns väldigt bra att fortsätta min utveckling även nästa år här i Leksand. Jag har hamnat i en bra miljö där föreningen tror på mig och jag har alla möjligheter till att ta nästa kliv i min utveckling. Här och nu ser jag framemot att göra en bra sommarträning och att få träffa ett taggat gäng i augusti när det drar igång, säger Ellen Jonsson.

Alexander Bröms, sportsligt ansvarig, om att Ellen Jonsson stannar i Leksands IF:

- Väldigt roligt att Ellen fortsätter vara Leksing i ytterligare en säsong. Ellen är en bra karaktär och positiv injektion i gruppen. Hon har dessutom bevisat sig ha en väldigt hög lägstanivå och vi ser framemot att få fortsätta jobba med Ellen kommande säsong.

HÄR hittar du Lagbygget SDHL 2024/2025.

Leksands IF